tisdag 15 juli 2008

Kommentarer

Jag har fått en kommentar till mitt inlägg där Loke ligger under en bil. Det är så att jag vill tacka "anonym" för att du bjöd oss på skrattet... vi försökte nämligen komma på vad som skulle kunna hända med Loke när han låg där under. Vi kom inte på något. (Mer än att han möjligvis blev lite smutsig men det brukar barn tåla..)

När jag läste kommentaren och började fundera så kom jag att tänka på alla som ska skydda sina barn ifrån ALLT. Jag vill gärna tro att dessa människor gör sina barn en stor otjänst igentligen. Det är inte det att jag utsätter mina barn för en sånt som skulle skada dom eller något som medför stora risker. Men barnen måste ju till viss del själva lära sig vad som är "farlig" och inte.. Waldemar är fyra år och har fått lära sig att om man släpper styret på cykeln och skakar på armarna så ramlar man. Han har också fått lära sig att om man klättrar på soffan fast man inte får så kan man ramla ner och det gör ont och så vidare, jag skulle kunna göra listan lång. Självklart skulle jag se att vare sig Loke eller Waldemar aldrig skulle slå sig eller göra sig illa. Men det hör ju tyvärr till livets egna skola. När jag ser föräldrar som över beskyddar sina barn hela tiden så kan jag inte låta bli att fundra på hur det kommer bli den dagen detta barn går ut själv. Eller när barnet börjar bli lite större och testar gränserna "bakom ryggen" på föräldrarna. Hur illa kommer han/hon inte göra sig då? Och om vi nu ska skydda våra barn ifrån allt som kan hända... vad ska vi då göra med våra barn? Vi kan ju inte transportera oss för det är för farligt, vi kan inte låta barnen leka på lekplatser för det är för farligt. Och vi kan ju absolut inte låta dom hålla på med något sport! Jag kan även se en viss skade risk med att sitta inne och titta på film. (Förutom att barnen inte får frisk luft, röra på sig osv) Dom kan ju ramla ner ifrån soffan!!

Nej det är nog bäst att vi säljer bilen, bäddar på golvet så att vi kan garantera att ingen ramlar ur sängen, gör oss av med cyklar, barnvagn, och leksaker! Leksaker kan man alltid skada sig på... genom att råka trampa på dom tillexempel!

Eller så kan man leva livet och försöka göra det bästa utav det medans vi lever istället för att gå och skydda oss ifrån allt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej, jag håller helt o hållet med dig om att barn måste få testa sina gränser, till en viss gräns så klart. Men vissa föräldrar förstår inte att det ä för barnens bästa man gör det! :) Ville bara skriva att ja höll med dig!

// Åsa

Morrica sa...

http://curiousheathen.blogspot.com/2008/07/madrasserad-cell.html

Jossan sa...

Lika förståndig i sitt tänkande som vanligt... Det är därför det kallas livets hårda skola=)